Dlaczego firmy coraz częściej używają chatboxów?

Chatboty, czyli inteligentne programy potrafiące imitować rozmowe są coraz częściej używane przez działy obsługi klienta.

Dlaczego chatboty stają się coraz bardziej popularne?

Chatbot to po prostu odpowiednio zaprogramowany algorytm, z którym człowiek rozmawia, odnosząc przy tym wrażenie, że komunikuje się z drugim człowiekiem. Są one wykorzystywane np. w działach obsługi klienta, potrafią jednak komunikować się z człowiekiem dla jego rozrywki. Można powiedzieć, że są swego rodzaju imitacją kolegi, z którym można porozmawiać w każdej chwili. Chatboty mają wiele zalet:

  • Obniżają koszty – zaprogramowanie zaawansowanego chatbota może być kosztowne, później jednak ten program generuje minimalne koszty. Z tego powodu inwestycja w chatboty jest mniej kosztowna niż zatrudnienie człowieka.
  • Są bezbłędne – chatboxy postępują zgodnie z algorytmem, na każde pytanie odpowiadają poprawnie, zgodnie z wytycznymi opracowanymi w czasie programowania.
  • Imitują prawdziwą rozmowę – dobry chatbot wypowiada się tak jak człowiek. Taka komunikacja jest lepiej odbierana przez Klientów niż np. korzystanie z innych zautomatyzowanych elektronicznych form kontaktu.
  • Są pozbawione negatywnych emocji – Chatboxy generują odpowiedzi tekstowe z identycznym ładunkiem emocjonalnym, co ludzie. Jednak nawet w przypadku rozmowy z najbardziej irytującymi Klientami, nigdy nie ponoszą ich emocję, co może się zdarzyć człowiekowi.
  • Są łatwo dostępne – chatboxy można bez większego problemu zaprogramować tak, aby działały w najpopularniejszych komunikatorach oraz portalach społecznościowych.

Jakie są wady chatboxów?

Wciąż daleko do tego by chatboxy były w stanie całkowicie lub chociaż w znacznym stopniu zastąpić ludzi we wszystkich obszarach np. działu obsługi Klienta. Chatboxy potrafią jedynie odpowiadać na podstawowe pytania, w bardziej skomplikowanych tematach muszą zaś odsyłać Klientów np. na infolinię.